Te-ai intrebat vreodata de ce colegul tau a luat nota mai mare decat tine la lucrarea de diploma? Te-ai intrebat vreodata de ce unii se angajeaza imediat, in timp ce altii merg luni intregi la interviuri? Te-ai intrebat vreodata de ce, in cadrul unei conferinte, unii prezentatori au un succes fantastic iar altii isi adorm pur si simplu audienta?
Potrivit studiilor de specialitate, mesajul non-verbal reprezinta peste 90% din modul nostru de a comunica. In orice tip de comunicare, atitudinea are o importanta majora, iar atitudinea se construieste din mesaje non-verbale.
Iata cateva dintre cele mai importante elemente pentru imbunatatirea mesajelor non-verbale:
ATINGEREA
– Strangerea de mana nu trebuie sa fie moale, pentru ca denota neincredere, dar nici brutala pentru ca denota lipsa de civilizatie.
VOCEA
– Chiar daca nu-ti place vocea ta, nu incerca sa ti-o schimbi: va suna fals iar interlocutorul isi va da seama ca incerci sa ascunzi ceva.
– Repeta de acasa ce ai de spus, pentru a evita balbaielile, pauzele si taraganarea discursului.
– Subliniaza prin ton si intensitate aspectele importante ale discursului.
– Dictia si accentul exprima nivelul de educatie si statutul social.
POZITIA CORPULUI
– Stai drept, tine capul sus; umerii lasati, capul plecat, indica inferioritate, timiditate.
– Indreapta-ti corpul catre interlocutor.
– Nu-ti tine bratele incrucisate pentru ca denota nesiguranta, nervozitate sau inchidere in sine.
– Nu face gesturi exagerate, nu-ti freca mainile, nu-ti legana picioarele.
– Incearca sa renunti la diferite ticuri (rasucitul unei suvite de par pe deget, muscatul buzelor, jucatul cu o bijuterie etc.). Acestea denota frica, jena, nerabdare.
EXPRESIA FETEI
– Priveste-ti interlocutorul in ochi.
– Zambeste fara sa exagerezi; zambetul creeaza o atmosfera pozitiva si relaxata.
– Nu te incrunta si renunta la mimica exagerata, teatrala, indiferent ce sugereaza: mirare, surpriza etc.
VESTIMENTATIA
– Atat hainele, cat si coafura, machiajul, accesoriile etc. trebuie sa fie adecvate situatiei. Nu merge la o intalnire business imbracat sport sau la o conferinta, in haine de club.
In concluzie, pentru o buna comunicare non-verbala, sunt recomandate repetitiile (filmati-va in timp ce faceti o prezentare si veti vedea cate lucruri puteti corecta) si identificarea atitudinii potrivite in functie de situatie.